Kolo nemusíme nikomu představovat. Od jeho vynálezu se postupně stal oblíbený prostředek nejen na přepravu, ale především na sportování. Před koupí je ale potřeba, abyste si nejdříve ujasnili, jak a jak často ho budete využívat a také, na jakém povrchu budete jezdit. Od toho se bude odvíjet to, jaký typ kola byste si měli vybrat.
Výběr závisí i na pohlaví a věku cyklisty. Důležité je také správné určení velikosti kola. Tomu, jakou vybrat velikost, se věnujeme v samostatné podkapitole článku. Kromě toho porovnávejte i materiál rámu, odpružení, počet převodů a brzdný systém. Nezapomeňte na doplňky jako je přilba, cyklistické kalhoty a brýle.
Typy kol
Koupě kola začíná volbou vhodného typu. Na výběr máte následující:
Horská kola
Horské kolo je určené na jízdu v náročnějším terénu. Proto má širší pneumatiky s výrazným dezénem a pevnou konstrukci, která dobře odolává nárazům a vibracím při jízdě. Díky dezénu pneumatik se na něm dobře jezdí i po nezpevněných cestách. Horské kolo je částečně, nebo celé odpružené. Má rovná řídítka a účinné brzdy. Hmotnost je přizpůsobená tomu, že je kolo občas potřeba přenášet.
Trekingová kola
Trekingové kolo se vzhledem podobá tomu horskému. Můžete ho využít v méně náročném terénu i na cestě. Pneumatiky nejsou tak široké jako na horském kole, proto s nimi není vhodné jezdit v náročnějším terénu. Kromě toho se liší přítomností blatníků, nosiče a světel. Trekingové kolo je vhodné hlavně na cykloturistiku pro krátké i dlouhé vzdálenosti.
Silniční kola
Úzké pneumatiky s mělkým dezénem, odlehčený rám a zahnutá řídítka – to jsou hlavní znaky silničního kola. Tento typ je nejvhodnější při jízdě na rovném povrchu cest. Tvar a materiálové zpracování silničního kola je zaměřené na dosáhnutí vysoké rychlosti při vynaložení co nejmenší energie. Tomu odpovídá i posed cyklisty v předklonu. Díky této poloze je dosaženo nízkému odporu vzduchu.
Městská kola
Jak už název napovídá, tento typ je určený na nenáročnou jízdu po městě. Důležité je dobré ovládání, kvalitní brzdy a spolehlivost. Při přesunu po městě na větší vzdálenosti určitě oceníte i pohodlnost. Městské kolo musí být vybavené předním a zadním světlem, případně odrazkou, aby splňovalo požadavky na bezpečnost v silničním provozu. Tvar městských kol umožňuje, pro lepší přehled na cestě, sezení ve vzpřímené poloze.
Skládací kola
Skládací kolo je také určené na jízdu po městě. Výhodou je, že ho můžete velmi lehce složit a rozložit. Třeba v situaci, kdy se potřebujete přesunout městskou hromadnou dopravou.
BMX kola
BMX kolo využijete při jízdě na speciálních tratích nebo překážkách ve skateparku. Na jízdu na cestě nebo cykloturistiku není vhodné. BMX má pevnou konstrukci a širší pneumatiky. Díky těmto vlastnostem je vhodné na různé triky nebo jízdu po náročném terénu. U tohoto typu snadno vyberete různé speciální modely pro freestyle nebo pro sjezd.
Elektrokola
Elektrokolo je typ kola s motorem, který ho pohání namísto toho, abyste museli šlapat. Je na něm možné jezdit i bez pohonu a ten využít jen v případě potřeby. Počítejte ale s vyšší hmotností, kterou budete pak pohánět vlastní silou. Vzhledem se podobá trekingovému nebo městskému kolu.
Dojezd elektrokola se pohybuje od 30 do 200 km, rychlost je okolo 25 km/h. Před jízdou doporučujeme vždy zkontrolovat nabití akumulátoru.
Kola podle pohlaví a věku
Druhým parametrem výběru by mělo být pohlaví nebo věk jezdce. Podle toho dělíme kola na dámská, pánská a dětská.
Dámská kola
Vyrábí se se sníženou horní trubkou rámu. Kromě toho je kratší, takže se řídítka nachází blíže k sedlu. Vhodné jsou modely s dutou vidlicí nebo měkčí pružinou. Je to kvůli nižší zátěži, které je kolo vystavené. Díky odlehčenému rámu bude kolo dostatečně reagovat po celou dobu jízdy.
Pánská kola
Tento typ je těžší a horní trubice rámu je vyšší. Kromě již zmíněných rozdílů mají také tvrdší a užší sedlo.
Dětská kola
Samostatnou kategorií jsou kola pro děti. Jsou určená pro děti od 2 let. Během výběru pro vás bude velmi důležité zvolit vhodnou velikost v závislosti na výšce dítěte. Dětské postavě je přizpůsobena i konstrukce kola.
Podle čeho vybírat kolo
Po výběru typu kola podle určení věku a pohlaví následuje porovnání dalších parametrů. Začneme výběrem vhodné velikosti kola.
Jak vybrat velikost kola
Základem pohodlné a bezpečné jízdy je výběr správné velikosti. Označování se liší v závislosti na konkrétním výrobci:
- velikost v palcích (15“, 17″, 19″, 21″),
- velikost jako na oblečení (S, M, L, XL, XXL)
Velikost kola určíte dvěma způsoby:
- Podle výšky postavy
Výška postavy | Horská kola (do terénu) | Krosová kola (zlatá střední cesta) | Silniční kola (do města) |
150–155 cm | 13–15 “ | 15 “ | 49 cm |
155–160 cm | 15 “ | 16 “ | 52 cm |
160–165 cm | 15–17 “ | 17 “ | 52 cm |
166–170 cm | 17–18 “ | 17–18 “ | 52–54 cm |
171–175 cm | 17–18 “ | 18–19 “ | 54–56 cm |
176–180 cm | 18–19 “ | 19–20 “ | 56 cm |
181–185 cm | 19–20 “ | 20–21 “ | 56–58 cm |
185–190 cm | 20–21 “ | 21–22 “ | 58–60 cm |
190–195 cm | 21–23 “ | 22–23 “ | 60–62 cm |
195 cm a viac | 24 “ | 24 “ | 62–64 cm |
- Podle délky nohou
Během měření myslete na to, že ideální velikost poznáte tak, že máte horní trubku rámu vzdálenou 5–8 cm od rozkroku.
Výška postavy | Délka nohy | Velikost rámu (sportovní použití) | Velikost rámu (rekreační použití) |
161 cm | 72 cm | 40 cm | 42 cm |
165 cm | 75 cm | 42 cm | 44 cm |
169 cm | 79 cm | 44 cm | 46 cm |
173 cm | 82 cm | 46 cm | 48 cm |
179 cm | 87 cm | 48 cm | 50 cm |
183 cm | 89 cm | 50 cm | 52 cm |
187 cm | 92 cm | 52 cm | 54 cm |
193 cm | 96 cm | 54 cm | 56 cm |
Velikost dětského kola
Dětská kola se vyrábí v několika velikostech. Jsou daná průměrem kol a vhodným stanovením výšky dítěte.
Průměr kol | Věk dítěte | Výška postavy (cm) |
12 “ | 2–4 let | 90–110 cm |
16 “ | 3–6 let | 100–125 cm |
20 “ | 5–9 let | 105–135 cm |
24 “ | 8–12 let | 120–145 cm |
26 “ | 9 let a více | 130 cm a více |
Průměr kol
Průměr kol se udává v palcích. Konkrétní hodnota závisí na typu kola:
- dětská kola — průměr kola 10“–24“,
- horská kola — průměr kola 26“, 27,5“ a 29“
- trekingová a silniční kola — průměr kola 27“ a 28“,
- skládací kola — průměr kola 20“ a 24“,
- BMX kola — průměr kola 12“, 16“, 18“ a 20“.
Materiál rámu
Materiál ovlivňuje hmotnost, odolnost a životnost. Při výrobě kol se používají:
- Ocel — nevýhodou je vyšší hmotnost a náchylnost ke korozi. Vyrábí se z ní levnější modely.
- Hliník — tento materiál je lehký a má dlouhou životnost. Pro zvýšení pevnosti se do něj přidává měď a mangan. Hliníkové rámy jsou, pro dosažení dostatečné pevnosti, hrubší.
- Karbon — ten je dostatečně lehký a pevný. Nehrozí nebezpečí koroze. Je však o něco dražší.
- Titan — pokud hledáte kvalitu, která vás nezklame, vyberte titanový rám. Je dostatečně lehký, tuhý a absorbuje vibrace. Zaplatíte však ještě o něco víc jak za ostatní zmíněné materiály.
Odpružení
Kola se vyrábějí s pevnou nebo odpruženou vidlicí. Kromě toho může být odpružené i celé kolo. Úkolem odpružení je eliminovat otřesy, které se přenáší na cyklistu.
Pevná vidlice
Kolo s pevnou vidlicí nemá žádné odpružení. Vidlice je přímo spojená s rámem. S pevnou vidlicí se vyrábí městská či silniční kola. U horských kol je toto řešení nevhodné, protože byste cítili každý otřes. Bez odpružení se seženete jen nejlevnější varianty těchto kol.
Přední odpružená vidlice
Kolo je odpružené jen v přední části. Odpružení tak tlumí nárazy do rukou, takže se při jízdě na nerovném povrchu nadměrně nezatěžují. Na některých modelech je možné odpružení vidlice uzamknout.
Celoodpružené kolo
Celoodpružené kolo má odpruženou vidlici i zadní část. S tímto typem odpružení se setkáte hlavně u horských kol. Stoupání a klesání po náročném terénu je tak mnohem pohodlnější a šetří ruce i záda. Za takový komfort si ale musíte připlatit.
Brzdy
Pro bezpečnou jízdu jsou kvalitní brzdy nevyhnutelnou součástí výbavy. Brzy jsou být kotoučové, nebo čelisťové.
Čelisťové brzdy
Tento typ se také nazývá ráfkové brzdy. Funguje na principu sevření čelistí, které během brzdění tlačí na ráfek kolesa, čím ho přibrzdí. Tento typ je levnější. Nevýhodou je možnost nižšího účinku během jízdy.
Kotoučové brzdy
Kotoučové brzdy jsou mechanické, nebo hydraulické. Tento typ poskytuje vysokou účinnost za každého počasí. Jsou však těžší a dražší.
Převody
Při výběru kola vás určitě bude zajímat i počet převodů. Čím více jich je, tým lépe si budete moct převod přizpůsobit jízdě a tím lepší by mělo být i přehazování. V přední části u pedálů jsou většinou dvě nebo tři převodová kolečka. V zadní části jich bývá víc. Jestli chcete vědět, kolik má dané kolo převodů, je potřeba počet předních a zadních koleček vynásobit.
Počet převodů závisí na typu kola. Horská a trekingová kola mají 24–30 převodů, silniční 18–30 a sjezdová 9–27. Bez převodů se vyrábí pouze dětská a BMX kola.
Během jízdy je, pro lehké přehazování a snížení rizika poruchy, potřeba řadit v momentě, kdy vyvíjíte nízký tlak na pedály. Jeden nebo druhý pedál se by měl nacházet v dolní poloze. Zvolte vždy optimální převod. Není vhodné volit co nejtěžší převod. Dochází tak nejen ke zvýšení zátěže svalů, ale i k řetězu kola. Při nastavování převodů se naučte používat přední zadní kolečka i větší zadní a naopak. Takto bude řetěz v rovnoběžné poloze vůči kolečkám a bude méně namáhaný.
Tipy na závěr
Jízda na kole patří k činnostem, které se naučíme už v dětství. Je to výborný způsob, jak se rychle dostat na menší vzdálenosti nebo si i dobře zasportovat. Při koupi si nejdříve vyberte vhodný typ. Konkrétní model vybírejte s ohledem na vaše pohlaví a výšku. Kromě se ceny se informujte o materiálu rámu, použitém brzdném systému a počtu převodů. Pokud kupujete horské nebo trekingové kolo, mělo by vás zajímat i jeho odpružení.
Ke kolu nakupte i doplňky, které vás během jízdy ochrání. Nezbytnou součástí je cyklistická helma. Při jízdě oceníte i cyklistické brýle, kalhoty a dres. Jestli se věnujete cykloturistice, nezapomeňte na cyklistický batoh, tašku na nosič, řídítka či rám.
Tyto cyklistické články také nevynechte: